20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Guide: Fotballdrakter  (Lest 75880 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Christian

  • Gjest
Guide: Fotballdrakter
« på: 15. Sep. 2009, 19:10 »
Guide: Fotballdrakter
Sidan det er god økonomi i fotballdrakter, finst det desverre ein del falske drakter der ute. For å ikkje nevne alle falskedraktene du får kjøpt rundt om på gata.

Derfor skal eg komme med ein kjapp og kort guide anngånde fotballdrakter.

Ulike draktertyper:
Replica: Replica er den typen drakter du får kjøpt som supporter, desse draktene er ein kopi av draktene spelarane bruker. For eit utrent auge så er desse draktene (veldig) like. Men det finst ein del forskjellar, eg skal forklare nokon av dei viss du leser vidare.

Player Shirt: Som navnet seier, så er desse draktene meint for spelarane til å bruke i kamp. Spelardraktene kan du igjen dele opp i 2 ulike typar.
-Match Worn: Ei drakt som er brukt av ein spelar i kamp. Desse er veldig vanskleg å få taki, utan å legge veldig masse peng i det. Men det som er aller viktigaste er å ha gode kontaktar. Sidan det er veldig mange falske drakter der ute. Nesten alle draktene du ser på eBay som er "match worn" er falske.
-Player Issued: Dette er ei drakt som er meint for spelaren å bruke i kamp. Desse draktene blir som oftast solgt av klubben i ulike veldedighet auksjonar.

Adidas
Replica <---> Player Shirt


Adidas sine replica-draktene har eit hologram og CLIMACOOL på forsida; player shirt har bare FORMOTION på forsida.




Ellers kjem det ein del små kosmetiske forskjeller som visst over.

Nike
Nike har "Code 7" trøyene som berre er tilgjengelig for klubbane der den einaste forskjellen mellom dei og ein replica-drakt er ein "Code 7" brikka, liten forskjell i materialet og måtten lagets logo og sponsorer er presentert på. Dei små forskjeller er i hovedsak å møta spelarane sine krav til ein lettare og meir behagelig drakt. Enkelte lag kan ha broderte klubblogo emblem, mens andre velger å ha dei trykka på for å hindre gnaging på brystvortene.

(Code 7 finner du her: http://i20.photobucket.com/albums/b236/faiz_azrai/player%20version%20man%20utd/player_version_tags.jpg )

Trykk
Hovudforskjellen her er i PL der trykket på nummer og navn er ulike. På Replica-drakta er det vinyl trykk mens på player shirt er det lextra

Replica <---> Player Shirt

Samme gjeld PL patchet som er i lextra kvalitet. Så kva er lextra?

Lextra er eit patentert materiale som brukast i fotball for det meste erme merker, navn og tall, korte numre og lagets sponsor logoer.

Ein anna opplysning anngåande player shirt vs replica-draktene er at spelardraktene er størrelsen på talet på 10", mens på replica-draktene er dei 9". 1"= 25,4mm.

I CCC er det Vinyl trykk både på player shirt og replica.

Falske player issued/match worn drakter
Rundt om på internett finner du mange som påstår at dei selger player issued drakter eller match worn drakter. Desse er med stor sannsynleghet falske. Det er fleire grunnar til dette. 3/4 ut i sesongen, selger Adidas unna overskudds drakter i Asia. Desse blir kjøpt opp av ulike personar, som brukar desse for å lage "player issued" eller "match worn" drakter. Så har du kjøpt ei sånn drakt frå nokon som ikkje kan legge fram fakta på den er ekte, så har du med stor sannsynleghet kjøpt deg ei "falsk" drakt. Itilegg så har du alle desse plagiat draktene rundt om på nettet.

Eit godt råd er, er du usikker på drakta er ekte. Ikkje kjøp den, for den er då med stor sannsynleghet nettopp det. Ikkje ekte.

Player shirts
Som nevnt, så selger adidas unna overskuddsdrakter ca 3/4 ut i sesongen. Dermed er det fullt mogleg å skaffe seg sjøvl ei player shirt. Men du kan ikkje då kalle det ei "player issued" drakt. Sidan det er stor forskjell i verdi på ei player shirt som du har kjøpt frå overskuddet til Adidas og ei "player issued" drakt frå klubben.

Lykke til med draktsamlinga di, om det er med replica-drakter, player issued eller match worn.

NB! Guiden er ikkje komplett(reknar med å fylle på med meir info etterkvart), og ikkje ein fasit på kva som er rett og galt. Kun ein veiledning frå min ståstad og kunnskap om tema. Del gjerne dine kunnskapar rundt tema, og kom gjerne med tilbakemeldingar på denne guiden.
« Siste redigering: 16. Sep. 2009, 20:36 av Christian »

Peter

  • Gjest
Sv: Guide: Fotballdrakter
« Svar #1 på: 15. Sep. 2009, 19:36 »
Kjempe bra guide. Dette visste jeg ikke mye om. Bra jobbet Christian!

Radar

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1767
    • Vis profil
Sv: Guide: Fotballdrakter
« Svar #2 på: 15. Sep. 2009, 20:16 »
Forskjellen lextra/vinyl gjelder for Premier League drakter. Championship spillerdraktene bruker visstnok vinyl de også.

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Guide: Fotballdrakter
« Svar #3 på: 22. Sep. 2009, 16:20 »
Hva vil det si når det står "condition: mint"?
Vil det si at den er ny?

Tenker på når man skal kjøpe drakter fra diverse nettsteder.
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

Radar

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1767
    • Vis profil
Sv: Guide: Fotballdrakter
« Svar #4 på: 22. Sep. 2009, 21:41 »
"Mint condition" betyr at den er enten ny eller som ny (uten slitasje eller tegn på bruk)

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Guide: Fotballdrakter
« Svar #5 på: 22. Sep. 2009, 22:29 »
Ok :)

Kjøpte meg ny drakt på ebay i dag :)
Newcastle's hjemmedrakt fra 1997-99 med SPEED 11 bakpå. Veldig fin, kostet meg 140 inkludert frakt :)
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

ErikLi

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1068
    • Vis profil
Sv: Guide: Fotballdrakter
« Svar #6 på: 26. Sep. 2009, 00:08 »
Vant en konkuranse hvor jeg fikk velge en valgfri fotballdrakt for fotballshop.no. Valgte en til 699,- regner med at den er ekte. pga prisen.

Offe87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1731
    • Vis profil
Sv: Guide: Fotballdrakter
« Svar #7 på: 26. Sep. 2009, 00:11 »
Vant en konkuranse hvor jeg fikk velge en valgfri fotballdrakt for fotballshop.no. Valgte en til 699,- regner med at den er ekte. pga prisen.

Tror ikke sjapper som fotballshop.no osv. selger fake uansett, så vil tro du er ganske trygg.

ErikLi

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1068
    • Vis profil
Sv: Guide: Fotballdrakter
« Svar #8 på: 26. Sep. 2009, 00:59 »
Det er uansett sånn Climacool greie på den, stoffet er også helt annerledes enn fake drakter ;) .. MYE bedre kvalitet og!

Radar

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1767
    • Vis profil
Sv: Guide: Fotballdrakter
« Svar #9 på: 03. Okt. 2009, 19:08 »
De nye spillerdraktene har ikke innerskjorte. Vet ikke i år men i fjor hadde de ikke det.

Offe87

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1731
    • Vis profil
Sv: Guide: Fotballdrakter
« Svar #10 på: 04. Okt. 2009, 03:13 »
De nye spillerdraktene har ikke innerskjorte. Vet ikke i år men i fjor hadde de ikke det.
Ifjor hadde dei nei ikkje, har spelarutgåven av den drakta i huset. (altså "player shirt".)

Linken er tll ei gamal drakt, itilfelle nokon skulle finne på å kjøpe seg ei eldre match worn drakt.

NB! Nokon spelar fjerna dette inner stoffet, så det finst også utgåver utan det stoffet pga spelaren fjerna det. Har desverre ikkje noko info, om kven som fjerna det osv.

Det er uansett sånn Climacool greie på den, stoffet er også helt annerledes enn fake drakter ;) .. MYE bedre kvalitet og!
Så klart er ikkje ei drakt frå fotballshop.no fake. Det er helst useriøse selgarar på ebay osv du må passe deg for.

heh, kjøpte ei eldre nufc-drakt på ebay for litt siden og er veldig spent på om drakta er ekte, hu som solgte den var sikker på at den var det osv, men jeg betalte ikke mer enn 102,- inkl frakt for den så. :P

ErikLi

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1068
    • Vis profil
Sv: Guide: Fotballdrakter
« Svar #11 på: 04. Okt. 2009, 22:54 »
De lager sykt bra drakter som er fake nå.
Var i Tyrkia nå i høstferien, de har jo fått Premier League logoer på draktene + sportsmerket laget bruker, f.eks adidas, nike osv.

Før var det jo slik at man kunne se på 50 meters avstand at drakten var fake.

Radar

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1767
    • Vis profil
Sv: Guide: Fotballdrakter
« Svar #12 på: 05. Okt. 2009, 09:23 »
Var i Alanya for 2 år siden og det spriket SINNSYKT mye i kvalitet men fant en butikk som hadde bra kvalitet på alt det han hadde. Kjøpte drakter, boxere, t-skjorter mm som hadde en fantastisk kvalitet. Enkelte andre hadde så dårlige kopier at det var nesten flaut å høre prisen.

Radar

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1767
    • Vis profil
Sv: Guide: Fotballdrakter
« Svar #13 på: 05. Okt. 2009, 12:27 »
Mente jeg svarte på PM, men-men. Skulle kjøpe de ifm kampen lørdag men det var så "#% kø. På tur ned til byen om kort tid. Tar desverre litt tid men i dag SKAL jeg få kjøpt drakt. Har 4 drakter totalt som skal shoppes å sendes i dag.

ErikLi

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1068
    • Vis profil
Sv: Guide: Fotballdrakter
« Svar #14 på: 05. Okt. 2009, 16:33 »
Var i Alanya for 2 år siden og det spriket SINNSYKT mye i kvalitet men fant en butikk som hadde bra kvalitet på alt det han hadde. Kjøpte drakter, boxere, t-skjorter mm som hadde en fantastisk kvalitet. Enkelte andre hadde så dårlige kopier at det var nesten flaut å høre prisen.
Alanya jeg også var i.. hehe, en venn av meg kjøpte en genser til 25 Tyrkiske Lira = Ca 110 kr eller noe. Start prisen var på 185 Lira. Nesten 600 kr.