20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Reise  (Lest 22786 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Peter

  • Gjest
Reise
« på: 05. Des. 2010, 19:09 »
Jeg er utrolig fascinert av verden, land og hovedsteder. Ved siden av fotball er dette muligens min største hobby, og kan nok omtrent alle land/hovedsteder++ i hele verden.
Jeg er dessuten ekstremt glad i å reise og se monumenter og byer. Har en stor liste over steder jeg må oppleve og se i løpet av livet.

Topp fem liste over steder/reiseruter jeg drømmer om å besøke er:

1. Vest Afrika. Dvs Senegal, Gambia, Guinea Bissau, Guinea, Sierra Leone, Liberia, Elfenbenskysten og Ghana.
2. Marokko, Algerie og Libya.
3. Latin Amerika. Guatemala, Belize, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica og Panama.
4. Jordan, Israel, Syria og Irak.
5. Alaska.

Har dessverre enda ikke vært utenfor Europas grenser, men innen 5-7 år så regner jeg med at jeg har fullført hvertfall en av mine drømmer. Søker steder som ikke er turistmagnagnater ala Gran Canaria og Kreta.
Men det finnes jo også fantastiske steder i Europa, og jeg må anbefale alle å dra til f.eks Slovenia, Kroatia og Sardinia.

Er det noen her på forumet som også er svært betatt av det verden har å tilby, har planer for reiser i fremtiden, steder å anbefale. Evt komentarer til noe av det jeg har skrevet?

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #1 på: 05. Des. 2010, 19:31 »
Er godt å høre at vi er flere her inne som deler den samme interessen. Har dessverre ikke reist så mye selv, men håper på mer i fremtiden. Jeg er mer fascinert av land med mer vestlig kultur og levemåte, og synes Sør-Amerika er mest spennende utover det. Topp 5 reisemål for meg tror jeg må bli;

1. Sør-Afrika
2. New Zealand
3. En lengre rundreise i USA hadde vært utrolig kult.
4. Chile, Peru, Argentina
5. Europeiske hovedsteder generelt

kø1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #2 på: 05. Des. 2010, 19:53 »
Jeg er selv veldig glad i å reise, men pga at jeg er såpass fotballinteressert så har jeg de siste tre årene kun har reist til steder hvor jeg kan kombinere med fotballkamper. Sånn blir det nok også fremover.

Var i Roma tidligere i høst og i tillegg til to fotballkamper på Stadio Olimpico så var det en fantastisk by å være i. Veldig mange gamle bygninger som man har sett og hørt om hele livet. Roma er dessuten en veldig pen by, og det var ikke få ganger man fikk hakeslepp over byggverkene.

Er mest interessert i byferier, og øverst på lista står Tyskland hvor jeg kunne tenkt meg å vært i byer som Munchen, Berlin eller en av de byene som ligger i "beltet" lengst vest. Likte Italia veldig godt så kan tenke meg en tur tilbake dit, hvor både Firenze, Milano og Palermo virker som fine steder! Frankrike skal jeg også prøve å kombinere med Tour de France en gang.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #3 på: 05. Des. 2010, 20:08 »
Har faktisk vært i Berlin. Kan absolutt anbefales. Kurfürsten Dam, Unter den Linden og Kaufhaus Des Westens. Mye spennende å se på der, en herlig sportsforretning i Karstadt Sport.

Peter

  • Gjest
Sv: Reise
« Svar #4 på: 05. Des. 2010, 20:14 »
Vurderte også å ta med Chile, Peru og Argentina som Torfinn nevner. Hadde jeg da dratt dit ville jeg også forsøkt å få med meg Paraguay og Uruguay som jeg har sett skal være fine steder. Og hvis du ikke vil ha farer på turen er så vidt jeg vet Uruguay kåret til Sør-Amerikas tryggeste land.
Jeg personlig er ute etter, ja litt bortkomne steder, der du forhåpentligvis slipper å møte andre turister så lenge du er der. Har en bestevenn fra Gambia, så håper jo kanskje å kunne dra på turen som er oppført som nummer 1 på lista sammen med ham. Kunne vært spennende med en personlig guide.

Jeg liker for øvrig også å dra til storbyer framfor strandliv. Er greit å dra til Rhodos, men får jo da ikke opplevd annet enn damer i bikini(digg det å da).
Har ikke vært i så mange storbyer dessverre, men flest sånne middels store, uten de store serverdighetene. Av Europeiske hovedsteder kunne jeg tenkt med Beograd, Zagreb og Budapest. For meg virker de spennende!
Ljubljana i Slovenia er nok min favoritthovedstad. Den er glemt bort av "alle", noe som gjør at det ikke er annet enn østerriske og italienske turister der. Ljubljana er en kulturhovedstad og en svært, svært vakker by. Dessuten er Slovenia tidligere Jugoslavia, noe som preger det meste i landet. Dog ikke noe åpenbart fattig land, og det er ingen innpåslitne tiggere for den saks skyld.

Og en ting til: Er det bare meg som ikke har nevneverdig interresse for asiatiske land?   

VepsoO

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1520
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #5 på: 05. Des. 2010, 20:26 »
Jeg har også en helt utrolig sans for å reise. Og er enig med Peter at de er de stedene med minst turister som er de absolutt mest spennende. Har bodd i både Thailand og Kambodsja, men har også reist i 6 land i Sør-Amerika, hele Mellom-Amerika, statene, noen stillehavsøyer, Australia og NZ, samt Sør-øst Asia pluss Kina. Også en del i Europa.

Landene som har imponert meg mest har vært:
1) Laos - Utrolig vakkert land, helt fritt for turister utenfor de to mest populære stedene. Helt magisk
2) Myanmar - Er så utrolig spennende at du ikke innser hva du har opplevd før flere måneder senere
3) Ecuador - Galapagos, Amazonas, Andes og noen av Sør-Amerikas mest spennende byer
4) Panama - Du kan ligge på en milelang strand helt for deg selv, og se på hvaler, delfiner og mate aper med bananer.
5) Vietnam - Å leie seg en moped og sette utfor alfarvei her er noe av det mest spennende man kan gjøre.

I tillegg har jeg blitt utrolig glad i Kambodsja, samt at Kina, Mexico, Bolivia har også vært utrolig variert og spennende. Det har egentlig alle landene vært.

Drømmereisemål jeg har til gode:
- Madagaskar
- India
- Namibia, Zambia, Mozambique, Tanzania, Botswana
- Kirgisistan
- Colombia og Venezuela
- Mali, Mauritania
« Siste redigering: 05. Des. 2010, 20:28 av VepsoO »
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

kø1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #6 på: 05. Des. 2010, 20:29 »
Og en ting til: Er det bare meg som ikke har nevneverdig interresse for asiatiske land?

Helt enig. Har overhodet ingen interesse av å dra til østen. Lite spennende etter min smak, dessuten er det fryktelig langt. Ofte er storbyene ekstremt svære og noen strandferie tar jeg heller i Syd-Europa enn i Thailand, Malaysia etc.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #7 på: 05. Des. 2010, 20:33 »
Og en ting til: Er det bare meg som ikke har nevneverdig interresse for asiatiske land?

Helt enig. Har overhodet ingen interesse av å dra til østen. Lite spennende etter min smak, dessuten er det fryktelig langt. Ofte er storbyene ekstremt svære og noen strandferie tar jeg heller i Syd-Europa enn i Thailand, Malaysia etc.

Jeg henger meg på den 100 prosent. Og i Afrika er det bare sør for Sahara som er interessant. Har ikke noe til overs for den arabiske verden. Men både Kilimanjaro, Serengeti, og å følge i Livingstones fotspor rundt Zambezi og Lake Tanganyika hadde vært ekstremt spennende. Øyhopping i Karibia også. Må nok utvide lista til 10, minst.  :P

VepsoO

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1520
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #8 på: 05. Des. 2010, 20:40 »
Kan ikke annet enn å si at dere går glipp av masse hvis dere holder dere unna Asia. Asia er så mye mer enn det frynsete rykte Thailand har fått og storbyene er mere enn masse folk og kaos.

Mennesker i Asia er helt utrolig gjestfrie og naturen er magisk. Du har Borneo, vulkanene i Indonesia, klippeformasjonene i Vietnam, fjellene i Kina, elvebadling i Laos, spennende mat, titalls forskjellige folkeslag innenfor hvert land osv...
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

Peter

  • Gjest
Sv: Reise
« Svar #9 på: 05. Des. 2010, 20:46 »
Og en ting til: Er det bare meg som ikke har nevneverdig interresse for asiatiske land?

Helt enig. Har overhodet ingen interesse av å dra til østen. Lite spennende etter min smak, dessuten er det fryktelig langt. Ofte er storbyene ekstremt svære og noen strandferie tar jeg heller i Syd-Europa enn i Thailand, Malaysia etc.

Yes. Og om du så drar til Kuala Lumpur i Malaysia, er førsteinntrykket ditt at dette må være en dårlig kopi av New York. Byen er altfor stor og bortsett fra skyskraperne på 100 etasjer, som du og ser i New York, er det ikke stort mye interresant. Dessuten sparer du vel 5-6000 på flyturen ved å dra til New York.

Jeg er ikke så keen på å dra sør for Sahara i Afrika. Rett og slett fordi en god del av disse stedene begynner å bli steder med masse turister. Bare se på f.eks Kenya, Tanzania, Botswana og Sør Afrika.

Peter

  • Gjest
Sv: Reise
« Svar #10 på: 05. Des. 2010, 20:53 »
Ellers må jo Cuba oppleves. Havanna ser jo helt magisk ut, og kulturen og levemåten er helt unik som jeg har fått med meg. Bare så utrolig synd at ikke Fiedel styrer mer. Det ville vært toppen av kransekaka. Cuba burde nok føres opp blant de Latin Amerikanske landene på listen min.

VepsoO

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1520
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #11 på: 05. Des. 2010, 21:04 »
Og en ting til: Er det bare meg som ikke har nevneverdig interresse for asiatiske land?

Helt enig. Har overhodet ingen interesse av å dra til østen. Lite spennende etter min smak, dessuten er det fryktelig langt. Ofte er storbyene ekstremt svære og noen strandferie tar jeg heller i Syd-Europa enn i Thailand, Malaysia etc.

Yes. Og om du så drar til Kuala Lumpur i Malaysia, er førsteinntrykket ditt at dette må være en dårlig kopi av New York. Byen er altfor stor og bortsett fra skyskraperne på 100 etasjer, som du og ser i New York, er det ikke stort mye interresant. Dessuten sparer du vel 5-6000 på flyturen ved å dra til New York.


Veldig uenig. Akkurat som at New York er bildet på USA's økonomiske vekst og framgang til å bli en supermakt forrige århundret, er byer som Kuala Lumpur, Singapore, Shanghai, Shenzhen, Taipei osv bildet på den økonomiske fremveksten som skjer i denne delen av verden. Kuala Lumpur lyser av etnisk diversitet, en by som er skapt like mye av kinesere, indere, briter som malayer dem selv. Selvfølgelig er byen topp moderne, men man finner store og spennende markeder som straks sender det flere tiår tilbake i tid, fantastisk mat og dessuten er det ikke lange veien før man kommer ut på landsbygda.
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

kø1

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5551
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #12 på: 05. Des. 2010, 21:05 »
Imponerende liste du har Vepso! Selv om jeg personlig kanskje hadde prioritert noen andre destinasjoner :) NZ og Australia er sikkert fantastisk! Var du innom Peru og Macchu Picchu på Sør-Amerika reisen din eller?
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

torfinn

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4096
    • Vis profil
Sv: Reise
« Svar #13 på: 05. Des. 2010, 21:17 »
Sveits og alpeområdet ellers er også noe jeg kunne tenkt meg å utforske videre. Gjerne Alpe d'Huez i forbindelse med TdF.

Peter

  • Gjest
Sv: Reise
« Svar #14 på: 05. Des. 2010, 21:19 »
Og en ting til: Er det bare meg som ikke har nevneverdig interresse for asiatiske land?

Helt enig. Har overhodet ingen interesse av å dra til østen. Lite spennende etter min smak, dessuten er det fryktelig langt. Ofte er storbyene ekstremt svære og noen strandferie tar jeg heller i Syd-Europa enn i Thailand, Malaysia etc.

Yes. Og om du så drar til Kuala Lumpur i Malaysia, er førsteinntrykket ditt at dette må være en dårlig kopi av New York. Byen er altfor stor og bortsett fra skyskraperne på 100 etasjer, som du og ser i New York, er det ikke stort mye interresant. Dessuten sparer du vel 5-6000 på flyturen ved å dra til New York.


Veldig uenig. Akkurat som at New York er bildet på USA's økonomiske vekst og framgang til å bli en supermakt forrige århundret, er byer som Kuala Lumpur, Singapore, Shanghai, Shenzhen, Taipei osv bildet på den økonomiske fremveksten som skjer i denne delen av verden. Kuala Lumpur lyser av etnisk diversitet, en by som er skapt like mye av kinesere, indere, briter som malayer dem selv. Selvfølgelig er byen topp moderne, men man finner store og spennende markeder som straks sender det flere tiår tilbake i tid, fantastisk mat og dessuten er det ikke lange veien før man kommer ut på landsbygda.

Ok, da forholder jeg meg til deg, VepsoO! Du har nok bedre greie på det enn meg, du som har vært der. Uansett kommer jeg nok ikke til å prioritere Kuala Lumpur framfor New York.

Forresten en helt syk liste du har! Fantastisk å ha vært i alle de landene når du til og med bare er 21.
Har forresten en kompis som har vært i Guatemala, Mexico, Cuba, Kenya, Tanzania, Egypt, Sør Afrika, Mauritius, Seychellene, Thailand, Vanuatu og Australia utenfor Europa! Skal også til Dominikanske Republikk i vinterferien. Det er helt sykt for en 13 åring!