20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF  (Lest 42571 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« på: 21. April 2020, 13:07 »
Flere ville ha diskusjonen om de nye eierne bort fra salgstråden. Den er god.

Først til whataboutism: ser mange tekster og innlegg som skrives rundt om på nettet, starter med: jeg støtter ikke whataboutism, MEN. Så kommer det masse whataboutism. Faktum er at det egentlig er ganske uinteressant. Jeg mener som Kristoffer skrev i den andre tråden, at det er en vesensforskjell på investeringer som Saudiene gjør i ymse selskaper og det faktum at klubben vår nå skal bli fronten i Bin Salmans pr-jippo i vesten. De skal vaske ryktet sitt, nettopp for å gjøre seg mer spiselige for selskaper/investorer i vesten. Og ja, verden er generelt grumsete, alle rike folk i verden har dritt på seg osv osv, men nå handler dette om Newcastle. Ikke om Man City eller kineserne i Wolves. Problemet med whataboutism er at alt kan forsvares med et sånt retorisk grep.

Interessant tankeeksperiment i denne tråden av en fyr som har meget god kjennskap til regionen. Hva skjer om MBS bestemmer seg for å døpe om St. James' til MBS Arena? Sports Direct-skiltene skiftes ut med "Visit Saudi-Arabia"-bannere. Det er jo ikke nødvendigvis et helt usannsynlig scenario.
https://twitter.com/ReierMoll/status/1252329806613676032

Jeg er, som sikkert mange andre, delt. Har ikke noe behov for å sitte på en høy, moralsk hest. Vil ikke kategorisk bryte med klubben, det er ganske dramatisk. Og mange gode betraktninger er gjort om at man tross alt har valgt klubben. Ikke eierne. Så mener jeg også det er en forskjell på oss her oppe på bjerget og folk fra Newcastle. Alle vi som har vært der vet at livet er knallhardt for mange. Det handler om å få den neste lønnslippen sånn at alt kan handle om lørdag kl.16. Synes det er veldig forståelig at man ikke kan kreve at alle supportere skal sette seg inn i de moralske kvalene med saudiene. Men vi, som tross alt er utenforstående i det store bildet, burde gjøre det.

Noen linker:
Kommentator i BT: https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/Xg7V5x/sjoelv-ekte-kjaerleik-kan-ta-slutt
Kasper Wikestad og NRK-journalist Patrick Rowlands med en interessant diskusjon: https://podtail.com/no/podcast/tv-2-premier-league-podcast/oppkjopet-av-newcastle/
HRW sin årsrapport om Saudi. Her er det så mye mørkt: https://www.hrw.org/world-report/2020/country-chapters/saudi-arabia


Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #1 på: 21. April 2020, 13:42 »
Jeg er veldig på linje med deg, lefsen - og det drives veldig mye whataboutism uansett hvor mye en prøver påpeke at det ikke er det. Veldig godt innlegg du kommer med

Jeg klarer ikke bryte helt med klubben, jeg har vært fan av Newcastle for lenge til det og brukt så mye tid og energi på klubben i oppturer og hovedsaklig nedturer siden årtusenskiftet.
Jeg er garantert ikke et menneske av høyere moral enn noen andre her inne, og det er ikke poenget her. Men det må være på sin plass å reflektere rundt hva som faktisk skjer. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare være noe annet enn flau dersom jeg må forsvare våre eiere for andre fans fremover.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Alan

  • Benkvarmer
  • **
  • Innlegg: 83
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #2 på: 21. April 2020, 15:16 »
Jeg så ikke denne nye tråden før jeg postet i salgstråden. Derfor legger jeg inn innlegget mitt her også. Dette er ikke et direkte svar til dere, men jeg ser at dere poengterer noe av det samme. Mitt hovedanliggende er: kall det gjerne dobbeltmoral/hyklersk, men jeg kommer til å glede meg over sportslig satsing, samtidig som jeg vil kritisere eierne.

Sitat
Det er nok ingen som betviler den etiske problemstillingen, vil jeg tro. Ja, det er en bismak ved de (potensielle) nye eierne. Men hvordan skal jeg forholde meg til dette? Jeg kan gjerne være kritisk, sitte på min høye hest og snakke om mitt moralske kompass som er så mye bedre innstilt enn hos dem som virker å ikke ha noen betenkeligheter med nye eiere. Men når alt kommer til alt, så kan jeg ikke garantere at jeg vil slutte å følge med og holde med Newcastle (sannsynligvis vil jeg fortsette å følge Newcastle som før, da følelsene overstyrer).

Ja, det er en forskjell på Saudi PIF sitt eierskap/investering i diverse selskaper (Apple, Tesla eller hva det måtte være) og om de står som hovedeier av Newcastle. Men når man argumenter for at alle har "blod på hendene" våre, så er ikke det bare whataboutism, men det vitner i bunn og grunn om at ingen av oss har en ufeilbarlig moral. Og så lenge jeg kommer til å fortsette å holde med Newcastle, til tross for mine betenkeligheter med eierne, så er jeg til syvende og sist en del av problemet som muliggjør sportswashing. Derfor kan jeg ikke sitte på min høye hest og vifte med mitt moralske fininnstilte kompass, slik enkelte kritikere gjør. Jeg erkjenner at jeg, som alle andre, dessverre er en del av problemet som gjør dette mulig, enten det gjelder sportswashing, barnearbeid osv. 

(og ikke les av dette at jeg mener at man bare skal se mellom fingrene for det som skjer bare fordi "alle andre" gjør det).

navimer

  • Supersub
  • ***
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #3 på: 21. April 2020, 16:04 »
Egentlig en diskusjon uten noe formål ettersom alle her er enige i at MBS er et møkkamenneske som absolutt ikke burde vært involvert i klubben vår..

Så diskusjonen er vel egentlig om man skal få lov til å være glad for at klubben får økonomiske muskler eller ikke.

Jeg velger å lukke øynene og være glad for at vi endelig får muligheten til å glede oss til en sesong igjen.

Betyr det at jeg er dobbeltmoralsk og er med på å stille godta at toppfotballen er så korrupt som den er? Ja, sannsynligvis..
Men jeg ser ikke hvordan jeg skal klare å slutte å følge en klubb som jeg har fulgt i 25år.. for det er det som er alternativet slik jeg ser det

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #4 på: 22. April 2020, 00:34 »
Spørsmålet kritikere stiller når styrtrike eiere tar over en klubb er ofte HVOR pengene kommer i fra — er de tjent på uetisk vis? Svaret er ofte ja.

Det er ikke saken her. Spørsmålet er HVORFOR Saudi Arabia tar over Newcastle.

Er det fordi de ser på oss som en god investering der de tror de kan tjene penger på sikt? Det kan jeg faktisk leve med som fan. Det blir sammenlignbart med at de kjøper seg inn i Equinor eller Uber.

Men hva om det ikke er en økonomisk investering? Hva om Saudi Arabia kun er ute etter innflytelse og myk makt slik at de kan fortsette å partere journalister, spre en grusom variant av Islam og slakte sivile i Yemen? Da er vi ikke lengre supportere, men brikker i et spill. Eller verre, nyttige idioter.

Da ser de ikke på oss som små sparegriser de kan riste mynter ut av, men vi blir ufrivillige ambassadører for regimet.

Jeg har reist mye for å se Newcastle. Noen av mine beste øyeblikk har vært med supportere på tribune og bortepub rundt omkring i England. En av mine store drømmer er å få følge Newcastle spille bortekamp i Europa. Og etter å ha sett oss rote bort seriegullet og tape to FA-cupfinaler ville det vært helt enormt å vinne noe.

Men akkurat nå vet jeg ikke hvordan jeg kommer til å forholde meg til at Saudi Arabia tar over Newcastle. Det er en reell fare for at jeg ikke klarer å bry meg lengre. Jeg håper ikke det.

Benson

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 6845
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #5 på: 22. April 2020, 10:32 »
Altså ein har hadt ein eigar i 14 år no som står for alt som er feil med fotball. Pisset på absoloutt alt og alle..  men når ein får inn ein sjeik med (blod)penger så skal ein liksom boikotte klubben. Altså om ein bryr seg så mykje om kven eigarane av klubben er og gjør så sku ein ha vert ferdig som nufc supporer allerede i forrige tiår..

 Jaja for min del blir det ialfall ikkje værre men om det blir bedre er for tidlig og sei.. men skal bli deilig med Shearer, Keegan og andre legender tilbake på st james!
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Kristian T

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 2258
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #6 på: 22. April 2020, 10:33 »
Jeg har ikke vært spesielt aktiv på forumet de siste årene, og det har mye med at Ashley gradvis har gjort meg mer og mer apatisk. Kjærligheten til klubben har fortsatt vært der, jeg har sett stort sett alle kamper, men jeg har blitt mer og mer likegyldig til resultatene.
At det nå (forhåpentligvis) kommer inn nye eiere har gjort at interessen har våknet for fullt igjen. Det er lenge siden jeg har trykket på oppdater så ofte som jeg har gjort de siste ukene.
Jeg er veldig glad for at Ashley endelig forsvinner og at vi kan få en klubb som faktisk har ambisjoner. Akkurat nå feirer jeg først og fremst at Ashley forsvinner.

Når det er sagt, det er vanskelig å feire at vi skal bli et pr-verktøy for staten Saudi Arabia. At MBS er en ond mann er det ikke noe vits å diskutere, det tror jeg alle er enige om at er fakta. At hensikten med oppkjøpet fra saudi-siden er å renvaske sitt rykte er det også liten tvil om. Og er det noe vi har lyst til å bidra til? Det har iallefall ikke jeg.

Det er nærliggende å sammenlikne dette oppkjøpet med oppkjøpet av manchester city, og det man så da var at city-supportere faktisk begynte å ta regimet i forsvar i ulike situasjoner. Ikke klubben, eller at de var eid av regimet, de forsvarte regimets handlinger, og det begynner jeg allerede å se tendenser til bla nufc-supportere.
Vi som supportere kan ikke bestemme hvem vi er eid av, men vi trenger ikke å glemme all moral kun fordi vi får en pengesterk klubb. Jeg kommer til å fortsette å støtte klubben, og dagen oppkjøpet blir annonsert kommer jeg til å feire at Ashley er borte fra klubben, men jeg skal ikke hjelpe MBS i å lykkes med å bruke Newcastle til å renvaske sitt rykte.

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #7 på: 22. April 2020, 12:05 »
Det er nærliggende å sammenlikne dette oppkjøpet med oppkjøpet av manchester city, og det man så da var at city-supportere faktisk begynte å ta regimet i forsvar i ulike situasjoner. Ikke klubben, eller at de var eid av regimet, de forsvarte regimets handlinger, og det begynner jeg allerede å se tendenser til bla nufc-supportere.
Vi som supportere kan ikke bestemme hvem vi er eid av, men vi trenger ikke å glemme all moral kun fordi vi får en pengesterk klubb. Jeg kommer til å fortsette å støtte klubben, og dagen oppkjøpet blir annonsert kommer jeg til å feire at Ashley er borte fra klubben, men jeg skal ikke hjelpe MBS i å lykkes med å bruke Newcastle til å renvaske sitt rykte.
Bra skrevet. Det er skremmende å se hvordan enkelte supportere går i krigen for Saudi Arabia på Twitter, nyttige idioter!

Pontare

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1088
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #8 på: 22. April 2020, 12:13 »
Jeg mener, se på dette! En profilert Newcastle-supporter går ut og angriper Amnesty fordi de våget å kritisere oppkjøpet. Tenk så langt ute du er når du tar Saudi Arabias side mot Amnesty! Det får alle fans til å se ut som klovner og rævsleikere.
https://twitter.com/stevewraith/status/1252640764833734657

lefsen

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #9 på: 22. April 2020, 12:39 »
Håpløst. I denne farten kommer vi til å gå ganske fort fra mange folks favorittklubb nummer. 2, til hatobjekt-pallen. Mye rart i alle retninger der ute nå, f.eks denne fordømmelsen fra Richard Keys. Som bor og jobber i Qatar. Akkurat han bør vel sitte stille i båten.
https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/richard-keys-questions-morality-proposed-21905507

Men i lys av denne piratsaken, som Qatar nå kjører hardt på (med Keys som nyttig idiot), er dette en veldig interessant sak fra 2018. Dette går rett inn i den nå årelange konflikten mellom Qatar og Saudi. Qatar gikk all-inn for å promotere seg gjennom sport med fotball-VM etc. Nå er de svært lite interessert i at Saudiene skal utfordre dem i Europa.

Ganske sjukt hvordan saudiene har kunne holde på med dette da. Tror riktignok aldri i verden at det kommer til å stoppe oppkjøpet. PL har ikke råd til å takke nei.
https://www.nytimes.com/2018/05/09/sports/bein-sports-qatar-beoutq.html
« Siste redigering: 22. April 2020, 12:49 av lefsen »

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #10 på: 22. April 2020, 17:05 »
Ja vi alle er enige om at saudi Arabia er negativt, men å snakke om å boikotte klubben pga en eier syns jeg man skal se seg for god til. Elsker klubben uansett tenker jeg. Og beviset er  13 år med Ashley. vært supporter siden 92 og kommer ikke til å forandre mitt syn på klubben. Det betyr på ingen måte at jeg støtter det som foregår i Saudi-Arabia Og deres handlinger. Men...

Dette oppkjøpet vil spre en del positive følger i Newcastle også.Det vil bli flere arbeidsplasser osv osv, og vil berike Newcastle som by. Så kommer endel positive ting ut av dette også.
At disse statene/landene investerer i vesten kan vi ikke hindre. Og vi vesten hadde ikke klart opprettholde alt uten investering derfra.

Det som ikke nevnes i media er blant annet våpenavtalen Storbritannia har med saudi Arabia. En meget stor avtale som drar inn voldsomt med penger til Storbritannia . Om de nå skulle velte dette oppkjøpet, da kan man snakke om dobbeltmoral! Og ikke minst et vanvittig problem for Storbritannia om Saudi Arabia plutselig trekker seg ut av slike avtaler. Skjer aldri i verden!!



« Siste redigering: 22. April 2020, 18:41 av TooN »

Anders

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8356
  • 1892
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #11 på: 22. April 2020, 19:14 »
Ja vi alle er enige om at saudi Arabia er negativt, men å snakke om å boikotte klubben pga en eier syns jeg man skal se seg for god til.

Litt uenig faktisk. Jeg velger å respektere beslutningen til de som gjør dette, som Morten Myksvoll (han som det ble en sak rundt på NRK - TV og nettside). Jeg deler ikke oppfatningen hans, og jeg kommer til å fortsette å støtte klubben. Både med å reise på turer til Newcastle igjen, og å fortsette å bidra i supporterklubben her hjemme.

Men jeg kommer aldri til å snakke varmt om SA. Sterkt i mot det de bedriver nedi der, og det endrer ikke dette oppkjøpet. Ser flere Newcastle-fans setter inn flagget til SA i brukernavnet på Twitter.
Ved å gjøre det, gir man Myksvoll & co rett i sin kritikk til fansen.
Jeg har et klart skille mellom Newcastle og Saudi-Arabia. Om det er "riktig" vet jeg ikke, men jeg føler det absolutt er det. PIF er en del av en gruppe som kjøper oss opp, det får jeg ikke styrt.

Samtidig velger jeg å se på dette som en "rett sak" å hoppe av for, for de som gjør det (uten at de bryr seg om hva jeg mener selvsagt). Hvis folk bytter lag, mister jeg respekten for de. Men hvis de "sier opp" som Myksvoll formulerte seg, skal de få lov til det uten at jeg skal arrestere noen for det.
Jeg velger å fortsette å heie på, med god samvittighet.
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

lgrinde

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 8981
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #12 på: 22. April 2020, 20:23 »
Denne testen tek vel ikkje omsyn til politikk😆

Alt dette her er ting som kunn kan skje oss. Hadde det vore ein annan PL-klubb, hadde det vore gjennomført før noken fekk vita noko som helst og nesten ingen skriveri om da.

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #13 på: 22. April 2020, 21:09 »
Jeg mener, se på dette! En profilert Newcastle-supporter går ut og angriper Amnesty fordi de våget å kritisere oppkjøpet. Tenk så langt ute du er når du tar Saudi Arabias side mot Amnesty! Det får alle fans til å se ut som klovner og rævsleikere.
https://twitter.com/stevewraith/status/1252640764833734657

Det der er direkte patetisk. Herregud.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

TooN

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3679
    • Vis profil
Sv: Nye eiere: Mohammed bin Salman og PIF
« Svar #14 på: 22. April 2020, 22:03 »
Ja vi alle er enige om at saudi Arabia er negativt, men å snakke om å boikotte klubben pga en eier syns jeg man skal se seg for god til.

Litt uenig faktisk. Jeg velger å respektere beslutningen til de som gjør dette, som Morten Myksvoll (han som det ble en sak rundt på NRK - TV og nettside). Jeg deler ikke oppfatningen hans, og jeg kommer til å fortsette å støtte klubben. Både med å reise på turer til Newcastle igjen, og å fortsette å bidra i supporterklubben her hjemme.

Det er fullstendig lov å være uenig og å hoppe av som du sier. Men jeg tenker mitt om det. Jeg ville aldri lagt bort Newcastle fotballklubb. Og blir snevrere og snevrere liv for de som «hopper av». Saudi Arabia investerer jo i masse. Alt fra Tesla til Snapchat. Kutter man klubben i sitt hjerte kutter man vel alt det andre også.