20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Medlemslokking  (Lest 10136 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Nordin

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4368
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Sv: Medlemslokking
« Svar #30 på: 05. Okt. 2011, 14:34 »
Fikk svar fra RGF i dag, og det ser dessverre ut til at det ikke er lov.

Sitat
Hei.
 
I henhold til pakkereiseloven og dens bestemmelser er en pålagt å stille garanti hvis det annonseres, markedsføres eller selges garantipliktige pakker uavhengig av om det er fortjeneste i det eller ei.
 
Hvis dere fakturerer de reisende for bare et pakkereiseelement, for eksempel kampbillettene og supporterne selv betaler direkte til hotell/fly er det ikke garantipliktig. Straks en pakke består av to pakkereiseelementer eller mer er hele pakken garantipliktig.
 
Flere andre supporterklubber, blant annet Manchester United Supporter Club meldte seg av samme grunn inn i RGF i juni i år.
 
Til orientering.

Vi kan uansett legge til rette for at alle innlosjeres på samme hotell. Skal som sagt fikse det foran neste supportertur.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Sv: Medlemslokking
« Svar #31 på: 05. Okt. 2011, 14:43 »
Har du sendt mail til supporterunionen og?

Vi kan jo bare gi beskjed om alle de andre klubbene som selger dette ulovlig, så blir det vel stor ståhei, evt mange fengselsstraffer :P

Hughie

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1937
    • Vis profil
Sv: Medlemslokking
« Svar #32 på: 05. Okt. 2011, 15:59 »
Høres pussig ut spør du meg. Jeg ville iallefall prosedert mot det om jeg måtte. Når lovgiver uttrykkelig sier: "I « næringsvirksomhet » ligger at formålet med virksomheten, direkte eller indirekte, er å oppnå økonomisk fortjeneste." så synes jeg mildt sagt det er spesielt at RGF påstår at det er "uavhengig av om det er fortjeneste i det eller ei". Taler vel lovgiver midt imot der iallefall.

Forøvrig om formålet med loven så er det ifølge Kai Krüger (antageligvis utledet fra forarbeidene, men orker ikke lese på det): "Lovformålet er tross dette å ramme den profesjonelle virksomhet på selskapsreiseområdet, noe som er et tolkningsmoment i gråsonen mellom «virksomhet» og «næring» på den ene side og sporadiske turopplegg av mer privat karakter på den annen."

Jeg ville forsøkt å høre om Jussformidlingen i Bergen kan hjelpe oss: http://www.jussformidlingen.no/
Send en mail med spørsmålet og gjengi det sentrale i korrespondansen og at du sliter med å forstå vilkårene i pakkeloven §2-2 i samsvar med forarbeidene og den responsen som RGF gir deg. Bare poengter at vi er en liten supporterklubb (300ish medlemmer?) og begrenset økonomi.
« Siste redigering: 05. Okt. 2011, 16:02 av Hughie »